402,626 nahas jalan raya dengan 4,378 kematian direkodkan dari Jan-Sep 2022 – statistik PDRM

2

[ad_1]

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM), bermula Januari hingga September 2022, terdapat 402,626 nahas jalan raya telah direkodkan dengan 4,379 kematian. Berbanding 255,532 nahas jalan raya yang telah direkodkan pada tempoh yang sama tahun lalu, dengan melibatkan sejumlah 3,324 kematian.

Perbandingan knowledge tahun 2021 dan 2022 menunjukkan terdapat peningkatan nahas jalan raya iaitu sebanyak 147,094 kes. Manakala angka kematian juga meningkat iaitu seramai 1,055 orang. Walau bagaimana pun, setakat ini, PDRM belum mendedahkan statistik penuh kemalangan mengikut negeri dan kenderaan yang terlibat.

Selain PDRM yang terus melakukan pelbagai operasi di jalan raya termasuk pemantauan pematuhan undang-undang lalu lintas, dalam masa yang sama Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) menerusi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan turut melakukan perkara yang sama bagi mengurangkan kadar kemalangan dan kematian akibat nahas jalan raya di negara ini.

Selain dari melaksanakan pelbagai operasi mengesan kesalahan trafik, JPJ turut menganjurkan Advokasi Keselamatan Jalan Raya Bersepadu secara berterusan di merata lokasi di seluruh negara. Ini termasuklah yang memfokuskan aktiviti advokasi kepada pengguna jalan raya selain pemeriksaan semua jenis kenderaan termasuk pemeriksaan lesen memandu dan cukai jalan dengan kerjasama PDRM, Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) dan juga pengendali lebuhraya.



[ad_2]
Source link